Přihlášení

Jak a kde prodávat s e-shopem v zahraničí?

Rozšíření e-shopu na nové trhy začíná být poslední dobou velmi populární téma. E-commerce roste strmě. Ti, kteří internetový obchod doposud neměli, se to snaží rychle napravit. Ti, kteří jej mají, se snaží upevnit své pozice nebo začít prodávat za hranicemi. Jestli je toto i váš případ, pokusí se vám v tomto článku poradit specialisté na pronájem a tvorbu eshopu z UPgates.

Volba zahraničního trhu k expanzi e-shopu je naprosto zásadní. Kam tedy zamířit? A jak tam konkurovat místním e-shopům?

Je všeobecně známo, že pro české nebo slovenské internetové obchody je střední Evropa ideální lokalitou pro start prodeje na nových trzích. Úplným základem je to, aby český e-shop měl i slovenskou jazykovou mutaci. A naopak, aby slovenský měl českou jazykovou mutaci. Pokud toto prozatím vyřešeno nemáte, už víte, do čeho se pustit jako první. Tuto variantu mohou bez problému mít všechny e-shopy, i ty úplně nejmenší. Proč? Protože vás nemusí trápit žádná velká jazyková bariéra. Komplikací nejsou ani dopravci nebo srovnávače zboží. Jednoduchým přeložením textů a rozšířením způsobu dopravy můžete obohatit tržby svého obchodu. Ideálním dopravcem nejen pro tyto potřeby je právě Pošta bez hranic, kterou našim zákazníkům rádi doporučujeme.  

Dále pro vás přichází v úvahu například Rumunsko nebo Maďarsko, u toho se ale setkáte s nevýhodou vyššího daňového zatížení. Majitelé e-shopů často míří také do Německa nebo Polska. Případně další země bývalé Jugoslávie. Kompletní přehled a zemí a detailní informace můžete najít v článku na blogu Upgates zde. Tyto trhy bývají pro mnoho segmentů a internetových obchodů velmi perspektivní. Dostat se na ně a uspět ale není zdaleka tak jednoduché, jako dostat se na slovenský e-commerce trh. Se vším mohou pomoct agentury, které se na lokalizace e-shopů a expanzi na zahraniční trhy specializují.

Chcete prodávat online v zahraničí. Jak konkrétně postupovat?

V první řadě je důležitá volba e-shop systému nebo platformy. V základu si můžete vybrat ze systémů, které jsou zdarma, pak z těch, které si pronajmete a v neposlední řadě je tady i možnost nechat si obchod vybudovat komplet individuálně a na zakázku. E-shop zdarma je pro ty úplně nejmenší. A ve většině případů na něm prodej ve více zemích nevyřešíte úplně optimálně. 

U pronájmu je zase potřeba dbát na to, abyste si vybrali ten správný. Ne každý vám v tomto směru půjde naproti. Proto si dávejte pozor už při prvotním výběru. Systém by měl poskytovat jak multijazyčnost, tak multidoménovost. Jedině tak budete moci v jedné administraci pohodlně spravovat více jazykových verzí e-shopu. A zároveň mít každou na samostatné doméně (mojedomena.sk, mojedomena.hu apod.). Což může být pro prosazení se na místních trzích klíčové. 

Zakázkový e-shop je určen spíše pro velké firmy. Prodej do zahraničí na něm většinou nebývá problém. Veškerý vývoj si ale platíte sami. A taky to bude nějakou dobu trvat. Každopádně je vždy potřeba myslet na expanzi pokud možno dopředu. Být na ni připraveni. Nikdy nevíte, kdy přijde ta správná chvilka. Proto je možná rozumné nechat si do vyvíjeného systému zabudovat zadní vrátka pro budoucí jazykové mutace. 

Nový jazyk e-shopu krok po kroku


Máte svůj stávající e-shop, běžící na některém z výše zmíněných řešení. Chcete se ale pustit také do dalších jazykových mutací a prodávat i na nových zahraničních trzích. V první řadě je potřeba vybrat cílovou zemi a zjistit podrobnosti o specificích trhu. Udělat si počáteční analýzu. Níže si stručně a jednoduše v několika bodech popíšeme to, jak postupovat dále. 

  1. Doprava do dané země
    Jedna strana mince je mít dobře připravený a přeložený e-shop. Ale když už začnou ze zahraničí proudit objednávky, musíte je umět zákazníkům doručit. Zjistěte si, kteří kurýři doručují do dané země a za jakých podmínek. Ideálně si vše nasmlouvejte ještě před tvorbou nové jazykové verze internetového obchodu.
  2. Nová měna odpovídající zemi, ve které budete prodávat 
    Měnu vytvoříte v administraci e-shopu jako první. Některá řešení nabízejí modul multiměnovosti. Tedy možnost prodávat ve více měnách. Nemá však nic společného s multijazyčností nebo multidoménovostí. Měnu tvoříme jako první, protože ji v druhém kroku ihned přiřadíme k nové jazykové mutaci. 
  3. Vytvořte si novou jazykovou mutaci e-shopu
    Jak jsme zmiňovali výše, je potřeba brát zřetel, na jakém systému e-shop stavíte. Někde budete muset vše, včetně grafiky, budovat od znova. A na oddělené administraci. Jiné systémy, mezi které patří také UPgates, vám umožní jazykové mutace realizovat v rámci jedné administrace. Mutaci můžete vytvořit zdarma na aliasu (mojedomena.cz/sk) nebo za měsíční příplatek na vlastní doméně (mojedomena.sk). Doporučujeme určitě druhou možnost.  
  4. Lokalizace a překlady
    U jazykové mutace nestačí jednoduše přeložit texty. Přizpůsobit musíte úplně vše. Systémové texty jako „Do košíku“ apod. Také popisy doprav, plateb. Obchodní podmínky, které musíte mít po právní stránce v pořádku. To stejné se týká dokumentů – faktur, objednávek apod. Různé země mají různé legislativní nároky a požadavky. Nejlépe uděláte, když toto svěříte profesionálům, kteří se na expanze e-shopu na zahraniční trhy specializují. Případně je vhodné zajistit si také rodilého mluvčího. Pokud chcete vstup na nový trh brát opravdu vážně, pak rodilého mluvčího využijete také na telefonickou nebo emailovou komunikaci se zákazníky. 
  5. Nasměrování nové jazykové mutace na vlastní doménu
    Pokud jste zvolili druhou variantu, tedy mutaci na vlastní doméně, je po všech přípravách potřeba nastavit DNS záznamy domény a mutaci na ni nasměrovat. Až poté se připravený e-shop v dané jazykové verzi zobrazí zákazníkům. 
  6. SEO a marketing
    Marketing a SEO musíte řešit zvlášť pro každou jazykovou mutaci. Což většina e-shop řešení poskytujících mutace již umožňuje. Málokterý majitel e-shopu k tomu ale přistupuje správně. Překlad se totiž týká rovněž SEO parametrů (title, description apod.). Linkbuilding musí probíhat také odděleně. Toto téma by ale spíše bylo pro samostatný a rozsáhlý článek
    Co se týče placených PPC reklam, sociálních sítí a emailingu. I toto je určitě správná cesta. Jak už bylo řečeno, vše musíte mít v jazyce té země, na které prodáváte. Pokud chcete marketingově cílit na zákazníky daného trhu, musíte ve všech marketingových kanálech komunikovat jejich řečí. 
  7. Místní srovnávače 
    Při expanzi do zahraničí je můžete využít pro téměř okamžité navýšení dosahu a akceleraci nově příchozích objednávek. Mnoho z nich využívá běžně akceptované formáty datových souborů. Dostat tak na ně vaše produkty nebude problém. Pokud ano, existují služby, které vám s tím pomohou a datové soubory s vašimi produkty přizpůsobí formátům zahraničních srovnávačů. 

Závěrem

A to je vše. Jestli vám to zní až moc snadně, tak pozor. Opak může být pravdou. Expanze na zahraniční trh je náročná. Procesy s ní spojené musí být předem promyšlené a precizně zvládnuté. Vynechat byste neměli žádný z výše zmíněných bodů. Včetně toho, že expanzi na náročnější e-commerce trhy s legislativními a jazykovými překážkami, byste měli svěřit profesionálům. Růst, který to může přinést, bude stát za to. Uvidíte. A právě proto doporučujeme vybírat e-shop řešení, která vás v tomto růstu nebudou brzdit. Ani teď, ani do budoucna. Nikdy totiž nevíte, kdy vyrostete natolik, že pro vás budou zahraniční trhy nezbytnou nutností.